Är jag den enda eleven?

Fick ett mail idag från Petter på STS angående placering o så. Antar att det skickas ut till oss som inte har fått familj än eller bara till mig kanske då jag ringde igår, ingen aning... I alla fall så stod det en del nyttiga grejer som var härligt att få veta då jag vart lite frustrerad över detta med värdfamilj. Tänkte därför visa er andra blivande utbytisar eller nuvarande vad det stod. 

PLACERING

I dagsläget har ca 70 % blivit matchade med värdfamilj och skola – en siffra som är helt normal för tidpunkten. Just nu har väldigt många skolor i USA sommarstängt men börjar öppna igen om någon vecka. Då vi måste ha alla bekräftelser skriftliga så är många placeringar nu i ”stand by” då vi helt enkelt väntar på att skolorna öppnar igen och skriver på pappren.
Nedan har vi gjort en sammanställning av de vanligaste frågorna vi får just nu angående detta:

Är jag den enda eleven som inte fått besked om min värdfamilj?
Nej. Som tidigare nämnt så är det ca 30 % som inte har fått besked ännu. Det var likadant förra året, för fem år sedan, för tio år sedan, osv… Varje år kommer överlyckliga utbytesstudenter hem från våra program ”trots” att de fått sin värdfamilj relativt sent, eller kanske rentav mycket sent.
När kommer jag att få besked om var jag ska bo?
Det kan alltså mycket väl vara så att du redan är aktuell för en värdfamilj – eller har en preliminär skolplats ordnad för dig – men att allt inte är helt klart ännu. Vi kontaktar dig inte förrän alla bitar fallit på plats. Vi vill inte att du ska bygga upp förväntningar om att bo på ett speciellt ställe om det senare skulle visa sig att du blir placerad någon annanstans på grund av att det inte kunde ordna sig med skolplacering eller värdfamilj.
När kommer jag att åka?
Det vet vi inte förrän dagen då vi kontaktar dig för att du fått din värdfamilj. Då kommer vi stämma av med dig att en viss resdag fungerar för dig och din familj i Sverige. Det kan bli med mycket kort varsel men måste alltså vara OK med dig. Vi ber er därför att vara så resklara som möjligt framöver och beredda på detta.
Kan det bli så att jag inte får någon värdfamilj och inte kan åka till mitt värdland?
Nej! Alla elever som är antagna till vårt utbytesprogram får en värdfamilj.
Visum För att ni ska vara så resklara som möjligt framöver vill jag påminna dig om att återkoppla till mig så snart du har fått ditt visum eller så snart du har bokat din tid för intervju på ambassaden. Det underlättar bokningen av din flygresa då vi inte gör en bokning utan att du har bekräftat att du har fått ditt visum. Du bör åtminstone ha en tid bokad för intervju så att du är på god väg att bli klar med din visumprocess.
Får bli en mysbild hemifrån Gus ! Kram
Alice
2014-07-27 @ 15:57:28
URL: http://nattstad.se/aliceerling

Jag förstår hur du känner!! Jag fick inte min placering förrän i onsdags.. Är dock fortfarande jättenervös över det för jag vet inte när jag ska åka och jag har bara fått en välkomstfamilj... Plus att jag tänker och oroar mig för mycket, min värdmamma har inte svarat på mailet jag skickade i onsdags till exempel haha...

Svar: Oj, vilken organisation åker du med? Hoppas det löser sig med din värdmamma! KRAM
AlvaHardingz




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

AlvaiUsa.se

Utbytesstudent 14/15

RSS 2.0